WebasterBlog
Vyhľadávanie
Optimalizácia webu sa delí na dve hlavné časti. Jedna skupina faktorov ovplyvňujúca pozíciu stránky vo vyhľadávačoch sú takzvané „On page“ faktory. Sú to pravidlá a techniky, ktoré sa uplatňujú priamo pi tvorbe webu, teda priamo na stránke. Druhou skupinou sú „Off page“ faktory, ktoré pôsobia na web z vonku. Jedná sa hlavne o odkazy web z iných stránok.
Nad optimalizáciou stránky musíme premýšľať už v čase, keď vyberáme doménu. Na jednej strane musí byť doména jednoduchá a zapamätateľná ale takisto by mala obsahovať kľúčové slová, ktoré súvisia s našim zameraním.
Tip: Ak je naše podnikanie zamerané na nejaký región, je to vhodné do názvu domény zakomponovať.
Správna štruktúra pomáha návštevníkovi sa na webe zorientovať, čo vedie k rýchlejšiemu a pohodlnejšiemu nakúpeniu, objednaniu služby, alebo vyhľadaniu informácie. Nesprávne navrhnutá štruktúra je nie len že je nepohodlná, ale často vie návštevníka aj odradiť od nakúpenia. Návštevník požadovaný produkt nevie nájsť, tak jednoducho odíde.
Titulky stránok sa považujú za jeden z najdôležitejších faktorov optimalizácie webu. Správne napísané titulky s prirodzeným výskytom kľúčových slov zlepšujú pozíciu stránky vo vyhľadávačoch, ale aj zlepšujú mieru prekliku. Titulok je častokát jediný kus obsahu, podľa ktorého sa vávštevník rozhodne kliknúť na web.
Zobrazuje sa v náhľade pri vyhľadávaní (snippet) ako klikateľný odkaz smerujúci na web. Ak nastane zhoda s vyhľadávanými frázami, sú tieto vyznačené hrubým písmom.
Dĺžka titulku by mala byť v ideálnom prípade od 60 do 70 znakov a každá stránka webu by mala mať jedinečný titulok. Slová na začiatku titulku majú väčšiu váhu. Na konci sa spravidla umiestňuje názov spoločnosti, alebo webu.
Hlavné kľúčové slová by mali byť umiestnené na začiatku titulku. Na konci titulku môžeme umiestniť za zvyslou čiarou - | názov nášho webu, alebo spoločnosti.
Do titulku tiež môžeme pridať aj kľúčové slová, ktoré pomôžu k lokalizácií (napríklad mesto) alebo k zvýšeniu predaja (akcia, zľava, ...).
Popisy sú takisto jeden z dôležitých faktorov optimalizácie. Správne napísaný popis webu, "description", vedie z výšenému prekliku na naše stránky z vyhľadávania, aj ked web nie je na prvom mieste. Takýto popis by mal obsahovať krátke zhrnutie, čo sa na danej podstránke nachádza.
Ak máme popis dobre napísaný, pri vyhľadávaní nám ho Google vypíše ako popis odkazu. Tento parameter má zvlášť význam aj pre stránky, kde sa nenachádza dostatok textového obsahu.
Maximálna dľžka by mala byť od 140 do 160 znakov a mal by byť tiež pre každú podstránku jedinečný.
Nadpisy a kľúčové slová v nich použité majú väčšiu váhu ako obyčajný text. Najväčšiu váhu má nadpis úrovne 1. Na "SEO váhach" majú nadpisy nižšiu váhu ako titulky, avšak veľmi pomáhajú použiteľnosti a prístupnosti stránok. Nadpisy teda text aj opticky rozdeľujú, čim je lepšie čitateľný.
Nadpis by nemal byť len jednoduchým vymenovaním kľúčových slov. Mal by sa samozrejme hovoriť o obsahu nasledujúcich odstavcov a mal by mať primeranú dĺžku.
Samozrejme základom dobrej webovej stránky, alebo e-shopu musí byť obsah. Správne napísaný (copywriting) obsah stránok privádza návštevníkov sám.
V správne napísanom texte sa vyskytujú v prirodzenej miere kľúčové slová použité v rôznych tvaroch, text je štruktúrovaný (do odstavcov, pomocou nadpisov), čím je ľahko čitateľný a tie najdôležitejšie časti má na začiatku.
Treba sa teda vyhnúť jednoliatym textom, ktoré sú veľmi preplnené kľúčovými slovami.
Pre zvýšenie návštevnosti webu a zlepšenie pozícií vo vyhľadávaní sú veľmi dôležité spätné odkazy - odkazy odkazujúce na náš web. Tieto by mali byť kvalitné a relevantné. Smerovať by mali z rôznych webov, podstránok, sociálnych sietí a podobne.
Ak predávate kuchynské náradie, bude mať určite lepšiu hodnotu odkaz z webu o varení (blogerky, receptov, ...) ako odkaz zo stránky zaoberajúcej sa solárnou energiou.
Jednou z ciest ako získať spätné odkazy je registrácia do katalógov webu. Katalógy môžu byť všeobecné, odborné (staviteľstvo, firemné, regionálne) alebo určené špeciálne pre elektronické obchody. Registrácia do katalógov, je jednoduchý a dostupný s spôsob ako získať prvé odkazy.
Odkazy je možné získavať aj z PR článkov, ktoré sú často umiestňované na PR serveroch (www.spravodajstvo.sk, www.informuje.com, www.pr.itf.sk, ...), prípadne v rôznych internetových magazínoch a novinách, čo už ale býva spravidla platená služba. Pri písaní PR článkov je vhodné sa držať pravidla - jeden článok len na jeden server. V opačnom prípade môže byť text braný ako duplicitný. Ak odkazy z takýchto duplicít neuškodia (spam), tak ani nepomôžu.
PR články a odkazy z nich môžeme získavať tiež z rôznych, najlepšie tematicky príbuzných blogov.
Výmena odkazov je jednoduchá, stačí sa s majiteľom / administrátorom inej stránky dohodnúť a vzájomne si na seba odkazovať. Tento spôsob je už menej používaný a odporúčaný. Ak odkazy vymieňať, tak najlepšie medzi stánkami s podobným odkazom. Prípadne sa odporúča obsah umiestniť len na úvodnú (alebo inú) stránku.
Sociálne siete
Sociálne site majú tiež vplyv na pozíciu stránky vo vyhľadávačoch. Takéto odkazy sú prirodzené, pribúdajú postupne, nie rázovo. Odkazy vedú z firemných profilov (Facebook, Google+, Twitter, ...) ale takisto sa získavajú linky aj každým pridaním obsahu na tieto profily.
Vplyv na pozíciu majú tiež tlačítka ako "Like", "Plus+", "Tweet".
Linkbaiting - lovenie odkazov, je spôsob, keď vytvoríme službu, napíšeme článok, recenziu, ktorá je prospešná, obľúbená a ľudia sami radi odkazujú na naše stránky. Táto technika je veľmi účinná a určite ňou neporušíte žiadne pravidlá.
Ak sme vykonali všetky tieto kroky, treba si výsledky nejakým spôsobom zmerať. Veľmi kvalitný a bezplatný nástroj je Google Analytics. Umožňuje merať počet návštev, odkiaľ (prirodzené vyhľadávanie, platené vyhľadávanie, reklama, odkaz z iného webu,...) návštevníci prišli, čo hľadali, aké boli ich kroky po webe a ďalšie dôležité informácie. Všetky údaje je možné samozrejme aj exportovať, posielať mailom a podobne.
Ak ste zadali správny administrátorský e-mail, boli naň doručené dočasné prihlasovacie údaje. Tieto údaje sú platné iba 60 minút. Ak sa v tomto časovom intervale neprihlásite, budú obnovené pôvodné prihlasovacie údaje.
Prebieha testovanie